Assalamualaikum kepada pengunjung blog saya!

Saturday, January 23, 2010

Tips Memilih Ruang Rumah Yang Praktikal

In shaa Allah , di sini saya akan cuba sedaya upaya untuk memberi tips-tips & penerangan kepada anda tentang pemilihan ruang atau bilik pada sesebuah rumah untuk dijadikan panduan penting. Terutamanya panduan mengenai saiz ruang & bilik-bilik untuk dijadikan gambaran kepada anda tentang kesesuaiannya dengan susunan perabot.
Adakah bilik-bilik atau ruang-ruang yang dibina bersaiz ukuran yang praktikal dengan saiz perabot yang akan diletak. Kesesuaian perletakan perabot seperti katil tidur , almari pakaian , meja solek dan lain-lain perabot adalah sangat penting bagi penghuni tersebut. Berapakah ruang lega untuk laluan didalam bilik tidur? Apakah saiz perabot yang sesuai untuk diletakkan didalam bilik tidur?. Kalau di ruang tamu bolehlah kita agak sebab tak de almari baju , meja solek dan lain-lain selain sofa , kerusi sisi dan meja-meja konsol je. Ok! Nanti saya terangkan didalam lukisan pelan yang rasanya mudah difahami dari tulisan nih.
Keselesaan ruang adalah terletak ke atas saiz bilik yang dibina. Kalau nak tahu pasal ‘gaya’, ‘imej’ , ‘konsep’ atau ‘tema’ ( style , image , concept & theme ) rekabentuk dalaman ( ID’s) , di sini saya tak dapat nak menerangkannya kerana yang pakar dalam bidang itu banyak diluar sana seperti Perekabentuk Dalaman ( Interior Designer ), Kedai-kedai Perabot atau Majalah-majalah ID yang berlambak-lambak di jual kat kedai buku tu. Boleh jadi mereka lebih pakar dan arif didalam bidang tersebut.

No comments:

Post a Comment