Assalamualaikum kepada pengunjung blog saya!

Sunday, December 2, 2012

Cerita Bapa Kaya dan Bapa Miskin ( Rich Dad and Poor Dad ) Robert T. Kiyosaki.


Cerita Bapa Kaya dan Bapa Miskin ( Rich Dad and Poor Dad ) Robert T. Kiyosaki.


 Setelah mengharap-harap sangat untuk dapat membaca buku ini , akhirnya tiba-tiba ter'realisasi'lah juga apabila saya terjumpa buku “ Rich Dad & Poor Dad" ini di Kedai Buku Mukmin , Jalan Tunku Abdul Rahman yang telahpun diterjemahkan dalam Bahasa Melayu....alhamdulillah ( tak payah la aku pening-pening kepala nak translate lagi )

Ya Allah macam tak percaya pun ada...rupa-rupanya PTS Publishing juga sedang bertungkus lumus hendak menyiapkan penterjemahan buku ini rupanya. Terima kasih juga kepada Muhammad Firdaus bin Ariff atas usaha penterjemahan anda, semoga Allah merahmati anda dan keluarga...Amin!

Wow! Apa yang boleh dikatakan tentang buku ini ye!!. Sememangnya buku yang telah laris jualannya di Amerika suatu ketika dulu dan pernah menimbulkan kontroversi di atas pendirian penulis Robert T Kiyosaki mengenai pemilikan rumah kita samada ianya Aset ataupun Liabiliti ( Tanggungan ). 

Sememangnya tidak rugi membeli dan memilikinya dengan harga cuma RM21....ilmunya pehh!! sendat , padat dan anda hanya perlu tiru dan belajar darinya. Bagi saya, In shaa Allah Alhamdulillah sekarang dah faham sikit-sikit macamana nak buat Aset dan asset tu bekerja untuk bagi gaji kat kita. Cuma yang paling best saya ingat ialah Konsep “ Bayar Gaji Pada Diri Sendiri Dahulu “ ..hah! ambik kau! Barulah aku sedar selama ni aku kerja , duit gaji aku , kebanyakannya aku bayar kat ...tut!! dan ..tut!! dulu. Cantik!! Memang patut pun habis duit gaji aku tiap-tiap bulan.

Dan dalam buku ini juga Robert T kiyosaki mengajar mengenai ilmu pelaburan aset , hartanah , saham dan lain-lain sumber kewangan. Berbaloi-baloi sangat memilikinya.

“ Kita menghabiskan masa bertahun-tahun di sekolah, tetapi tidak belajar apa-apa berkenaan wang. Inilah sebab utama kenapa kita menghadapi masalah kewangan. Akibatnya , kita hanya belajar cara bekerja untuk wang , bukannya belajar cara menjadikan wang bekerja untuk kita “- Robert T Kiyosaki.

“ Jangan kamu berikan ( serahkan ) kepada orang yang belum sempurna akalnya akan harta ( mereka yang ada dalam jagaan ) kamu , ( harta ) yang Allah menjadikannya untuk kamu semua sebagai asas pembangunan kehidupan kamu; dan beri mereka belanja dan pakaian daripada pendapatan hartanya ( yang kamu niagakan ) , dan juga berkata kepada mereka dengan kata-kata yang baik “ – ( Surah an-Nisaak, ayat 5 )

No comments:

Post a Comment