Assalamualaikum kepada pengunjung blog saya!

Saturday, January 23, 2010

Siapa Yang Terlibat Dalam Membina Rumah?

Ni la nak cerita ni, siapa ye!!....’
“STAKEHOLDER”...apa tu? ‘ Stakeholder ’ ialah orang-orang yang mempunyai kepentingan dan penglibatan di dalam sesuatu projek. Di dalam projek membina bangunan contohnya, mereka yang terlibat secara langsung di dalam pembinaan  ialah Pelanggan, Arkitek , Perunding, Jurutera Struktur , Jurutera M&E, Civil , Juruukur Bahan, Kontraktor , Penyelia Tapak , Pegawai Majlis Berkuasa Tempatan ( Jab. Bangunan , Jab. Perancang & Jab. lain yang berkenaan ) , Indah Water , Jabatan Bekalan Air dan Jabatan Bomba.
Untuk bab pembinaan rumah pula saya hanya akan memfokuskan pada individu-individu tertentu sahaja dimana semua tulisan, lukisan dan ilmu pada blog saya ini adalah khas kepada semua mereka dibawah:
1)    Bakal Pembeli Rumah – Rumah Teres 1-2 tingkat ( terrace house ) ke...., Rumah Berkembar ( semi-d ) ke..., Pangsapuri ( apartment ) ke..., Kondominium ( condominium ) ke...., Rumah Flat ( flat house ) ke...., Rumah Bandar ( townhouse ) ke...., Banglo ( bungalow ) ke...., atau lain-lain skim perumahan / kediaman yang berkenaan.
2)    Bakal Membina Rumah Sendiri
3)    Pereka Bangunan– Arkitek dan Pelukis Pelan ( berdaftar atau tidak berdaftar )
4)    Pelajar Senibina ( Architecture Students ) , Pereka Dalaman ( Interior Designer ) dan Pengurusan & Agensi Hartanah ( Estate Management ).
5)    Broker-Broker Rumah atau Pelabur-Pelabur Jual Beli Hartanah / Rumah
6)    Bakal Penyewa Rumah
7)    Bakal Tuan Rumah yang nak pinda atau tambah rumah mereka sendiri ( Renovation )
8)    Kontraktor atau Tukang Rumah
9)    Pemaju-Pemaju Perumahan ( Developer )
10) Jabatan Perumahan Negara dan PBT

Wahhh!!...ramainya yang terlibat.Hah! tu mungkin ada lagi yang saya terlepas pandang ni..tak pa!. Percaya tak percaya inilah hakikatnya diantara individu-individu dan agensi-agensi yang akan terlibat dengan pelaburan kewangan anda yang terbesar sekali dalam hidup anda. Maka pikir-pikirkan lah......

No comments:

Post a Comment