Assalamualaikum kepada pengunjung blog saya!

Saturday, January 23, 2010

Arkitek...atau Senibina...Yang Mana Lebih Penting?

Kadang-kadang saya penat menegur sikap kawan-kawan saya yang bergelar ‘arkitek’ konon... sebenarnya ‘graduan arkitek’ je, belum dapat gelaran Ar. (Arkitek Profesional ) lagi....belum confirm Arkitek la cuma sepatutnya gelaran ‘designer’ atau Assistant Architect. Mereka ni baru setahun jagung di dalam bidang kerjayanya...freshhh!!!
Bukan apa mereka ni kalau tak tahu nak ‘design’ bukannya nak tanya orang-orang lama, buat pandai sendiri je akhirnya buat kerja salah dan mula nak kelirukan orang termasuklah pelanggannya sendiri.

Kalau waktu belajar dulu tu bolehlah , benda-benda macam ni student kata ‘goreng je’, atau putarbelit cerita, tanpa fakta , dongeng semata-mata tanpa bukti.  
Masalahnya mereka ni cuma pandai menghias kulit luar rupa bangunan itu saja asal nampak menarik dan cantik. Saya menasihati mereka agar merekabentuk sesebuah bangunan tu biarlah dengan sepenuh jiwa dan bayangkan anda sebagai penghuni tempat / bangunan tersebut.
Reka  ‘ Pelan Lantai ’ serta susunatur ruang dengan betul dulu mengikut keperluan pelanggan, tapak dan undang-undang bangunan sebaik yang mungkin.
Ini bagi menaikkan kredibiliti anda sebagai Pereka Bangunan kerana berjaya memberi kepuasan kepada pelanggan anda untuk menikmati ruang rumah mereka dengan yang selesanya. Ia adalah pelaburan yang sangat besarrrrrr.....so...buat yang terbaik yer kawan-kawan!!
Oleh sebab inilah saya menasihati mereka meletakkan sama susunatur perabot di dalam pelan yang mereka reka supaya ianya mudah dibayangkan oleh pelanggan.

Interaksi bersama sangat penting antara pereka & pelanggan dalam urusan ini. Segala kekeliruan atau kemusykilan dapat diselesaikan ketika perancangan rekabentuk di lakukan dan bukan sewaktu pelan dah lulus atau pembinaan dah bermula....susah nanti....

No comments:

Post a Comment